نظریههای داده شده با این هدف نوشته شدهاند که به شما در تعبیر و تفسیر آگهیهای چاپشده در بخش نیازمندیها کمک کنند و بتوانید این احساس را در خود لمس کنید که آیا شغل مناسبی را انتخاب میکنید یا نه. (و آیا شما مناسب این شغل هستید یا نه.) اگر دچار شک و شبهه هستید، نامهای به همراه سوابق خود برای آنها بفرستید. هرگز از مطرح کردن پرسشهایتان واهمهای به خود راه ندهید شما فقط 20 سنتی را که برای تمبر خرج کردهاید به خطر میاندازید.
به خاطر بسپارید که بسیاری از مشاغل تازه تبلیغ نمیشود و تنها از طریق تماس با افراد مناسب در زمان مناسب است که وجود آنها پی می برید. راهنمای استاندارد آژانس های تبلیغاتی را بررسی کنید و ببینید کدامیک از آنها محصولات و یا نه یا مشتریانی را تبلیغ میکنند که شما تمایل دارید با آنها همکاری نمایید به سرپرستان هنری اینگونه آژانس ها نامه بنویسید به آنان بگویید تمایل برایشان کار کنید و دلایل لازم را برای پذیرش خود در آنجا ارائه دهید.
آژانسها به صورتهای گوناگون ظاهر میشود. دو نوع اصلی آنها عبارتند از: آژانسهای کوچک و آژانسهای بزرگ. شما تصمیم بگیرید کدامیک برای شما مناسبتر است. آژانسهای بزرگ امتیازهای متعددی دارند آنها فرصت پیشرفت را برایتان فراهم میسازند. معتبرترین محصولات را تبلیغ میکنند. مشاغل، مشتریان و بخشهای متعددی دارند که میتوانید در میان آنها با انتخاب بپردازیم و حتی گروهی از آژانسهای بزرگ کلاسهای آموزشی ویژه نویسندگان واجد شرایطی قصد ورود به آنجا را دارند دایر می کند.
مهمتر از همه اینکه آژانسهای بزرگ حقوق بهتری نیز میپردازند. بازهم بر اساس آمارگیری مجله علمی نویسندگان بزرگترین آژانسهای کشور 46% بیش از سایر نویسندگانی که در آژانسهای کوچک به کار مشغول هستند حقوق می گیرند. یک شرکت بزرگ به شما اجازه تمرکز بر روی تنها یک پروژه را میدهد اگر شغلی در شرکت آیبیام بدست آورید و تبلیغات خود را درباره محصولات آیبیام بنویسید احتمالاً تماموقت خود را صرف برنامهریزی و نوشتن آگهی های چاپی برای کامپیوترهای شخصی آیبیام میکنید.
در یک آژانس کوچک شاید ناچار شوید که بر روی چند محصول مختلف کار کنید که هیچیک از آنها چندان معتبر نیست همه چیز از بنگاههای فروش اتومبیل محلی گرفته تا شرکت های ناهمسو و تولیدکنندگان صنعتی. نویسندگان آژانسهای بزرگ به گونهای در مقابل فروشندگان خارجی مشتریان و سایر بخش های آژانس عایقبندی میشوند. نویسنده تنها مینویسد و سایر وظایف به متخصصان واگذار میشود. در یک آژانس کوچک نیاز چندانی به تخصص نیست. افراد غیرمتخصص با سطح بالای معلومات عمومی آنها رجحان دارند، زیرا سرمایه یک شرکت کوچک اجازه استخدام متخصصان را برای وظایف گوناگون نمیدهند برای مثال یک نویسنده تبلیغات یک شرکت کوچک میتواند بهعنوان یک مدیر اجرایی نیز فعالیت کند (چنین شخصی مسئول آگهی / تماس نامیده میشوند زیرا علاوه بر نوشتن آگهیها مشروعیت تماس مشتریان را نیز برعهده دارد) و یا شاید مسئولیت تهیه تبلیغات رادیویی تلویزیونی و یا کار کردن با هنرمندان خارج از آژانس، تهیه بروشور و آگهیها برای کارگاه هم برعهده نویسنده گذاشته میشود.
انتخاب دیگر، کارکردن برای «کارگاه خلاق» و یا «کارگاه بازاریابی» است. «دکان» مفهوم عامیانه آژانس تبلیغاتی است. کارگاه خلاق، آژانسی است که قدرتش در آگهیها و تبلیغاتی که خلق میکند، نهفته است، نه در مراحل برنامهریزی و طراحی استراتژی. دوبل دین برنباخ بهعنوان یک کارگاه خلاق شناخته شده است، زیرا تبلیغات آن برای فولکسواگن، دوربین پلاروید و سایر محصولات معتبر، بر سر زبانهاست. در اواخر دهه 1980 آلی اند کارگانو نور یکی از مشهورترین آژانسهای خلاق محسوب میشد زیرا تبلیغات آنها برای پست فدرال اکسپرس و تلفنهای راه دور ام سی آی بر سر زبانها افتاده بود.
«کارگاه بازاریابی» آن دسته از آژانسهایی هستند که به دلیل زیرکی و ذکاوت بازاریابی خود بر سر زبانها هستند؛ مهارت در تحقیقات بازاریابی استراتژی تبلیغاتی برنامهریزی تجاری و گزینش رسانهها تد بیتس در این زمینه از شهرت فراوانی برخوردار است. در آژانسهای خلاق، نویسنده، سرپرست هنری و تهیهکنندگان حرف اول را میزنند؛ ولی در آژانسهای بازاریابی، مدیران اجرایی. شاید یک آژانس مطلوب ترکیبی از هر دو نوع است که ارائه کار خلاق اسیر و تازه را تشویق میکند و هم از این قابلیتها در جهت بازاریابی و دسترسی به هدفهای مشتریان بهر میبرد.
(مراقب آژانسهایی باشید که بخش اعظم توجه خود را به زیبایی تبلیغات معطوف میدارند و به نتایج فروش اهمیتی نمیدهند.) آژانسی را انتخاب کنید که در فضای حاکم بر آن احساس راحتی و آرامش داشته باشید اطمینان یابید که ایده آنها در زمینه یک آگهی خوب با افکار شما هماهنگی لازم را دارد. و آخرین پرسش این است: آیا با یک آژانس «عمومی» که تهیه آگهی و تبلیغات برای طیف گستردهای از محصولات متعدد میپردازد، باید کار کرد یا برای آژانسی که تنها در یک زمینه ویژهای برای مثال، در زمینه صنعتی و یا تکنولوژی برتر و یا دارویی – تخصص دارند؟
مزیت آژانسهای تخصصی در این است که متخصصان هنگام تغییر شغل و استخدام در چنین آژانسهای میتوانند تقاضای حقوق بالاتری کند زیرا بهشدت مورد نیاز هستند. خطر در این است که با ماندگاری پیوسته در یک آژانس تخصصی (نگارش مطلب در زمینههای اتومبیل یا کالاهای بستهبندی شده)، برای همیشه برچسب «نویسنده اتومبیل» و یا «نویسنده صابون» بر روی شما فعالیت شما خواهد ماند. هرچه بیشتر و طولانیتر در زمینه ویژه فعالیت کنید، بیرون رفتن و زمینه ی دیگری را تجربه کردن دشوارتر خواهد بود. نویسنده ای به من شکایت میکرد که «وقتی 35 سال پیش این کار را شروع کردم هرگز به فکر متخصص شدن نبودم؛ اما پس از 35 سال که بر روی محصولات نرمافزار کار کردهام، کسی مرا در زمینه دیگری استخدام نخواهد کرد.
بسیاری از نویسندگان از این کار اجتناب می کنند زیرا تمایل دارند در زمینههای متنوع و درباره محصولات مختلف و نوشتن تبلیغات بپردازند آنان مایل نیستند که در یک محدوده خاص به تله بیفتند. نویسندگانی که مایل به فعالیت در زمینههای متعدد هستند و آژانسهای عمومی شانس بهتری خواهند داشت. در یک آژانس عمومی میتوانید در زمینههای گستردهای به کسب تجربه بپردازید، بی آنکه در تله «تخصص» بیفتید.
اما نویسندگانی که برای فعالیت مستقل و آزاد برنامهریزی میکنند، بهتر است با آژانس های تخصصی به کار بپردازند زیرا در حرفه ای آزاد متخصصان بیشتر مورد توجه هستند و تقاضای حقوق بیشتری نیز می کنند. سریعترین راه ممکن و رسیدن این هدف نوشتن آگهی برای آژانسهایی است که در زمینه مورد علاقه شما فعالیت میکنند این بررسی کوتاه، نظری اجمالی را درباره آژانس مناسب شما ارائه می دهد. اما به خاطر داشته باشی که هر آژانسی منحصربهفرد است و هر یک خصوصیات ویژه خود را دارند و از محیط خاص خود برخوردار هستند وقتی برای مصاحبه کار دعوت می شوید، به همان دقتی که آژانس شما را بررسی میکند شما نیز باید آنها را بررسی کنید باید اطمینان یابید که کار مناسب خود را یافتهاید.
درباره این سایت